EN

BLOG

PAYLAŞ

04 Kasım 2019

Türkiye’de Mobil Dönüşüm Erişimleri

Dünyada dijital reklam yatırımlarının yarıdan fazlasına el koyduğu tahmin edilen üç mecra olan Youtube, Facebook ve Instagram, geleneksel medyadan pay alarak ilerlemeyi sürdürüyor. 2016’nın ilk zamanlarından itibaren hızla artan mobil kullanıcı sayısı da düşünülecek olursa, bu mecraların erişimlerinin ölçümlenmesi günümüz için çok değerli olup markalar için önem arz ediyor. Gemius Türkiye’nin çalışmaları sonucunda geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen Webrazzi Zirvesi’nde, ilk kez açıklanan mobil uygulama verileri ve önde gelen mobil uygulamalarının erişim oranları ülkemizde önemli bir kaynak olarak öne çıkıyor.

Gemius’un Mobil Ratings Raporu’nda ve İAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırmasından yola çıkarak oluşturulan Türkiye toplam erişim rakamlarını incelediğimizde YouTube mobil uygulamasının toplam erişimi %87 olurken, Facebook’un yüzde %81 ve Instagram’ın %73 erişim oranına ulaştığı ortaya çıkıyor.

Kişi Başına Geçirilen Süre

Dijitalde mecraları değerlendirirken dikkat edilmesi gereken hususlardan biri de kişi başına geçirilen ortalama süredir. Gemius’un Eylül 2019 raporuna göre en fazla vakit geçirilen mecra YouTube olurken kullanıcıların YouTube ve Instagram’da geçirdikleri ortalama süre mobilde daha yüksek olurken, Facebook’ta geçirdikleri ortalama süre bilgisayarda geçirilen süre mobilden yüksektir.

Erişim ve Duplikasyon

Üç mecranın mobil erişim sayılarına baktığımızda YouTube’un 43,3 milyon , Facebook’un 41.4 milyon ve Instagram’ın 37.9 milyon kullanıcıya sahip olduğunu görüyoruz. Toplam internet kullanıcı sayısı 54 milyon üzerinden hesaplanan PC erişim sayılarında da sıralama değişmiyor fakat üç sosyal medya mecrasında aylık ortalama gerçek kullanıcı sayısı 20 milyonun altına düşüyor. Tabloya baktığımız zaman Youtube’da PC platformunda hala önemli bir konumda olduğu görülüyor.

Geleneksel vs. Dönüşen İzlenme

Geçtiğimiz günlerde Gemius tarafından Webrazzi’de paylaşılan ‘Medyada Dijital Dönüşüm’ sunumunda, ‘dönüşen izleme’ olgusu üzerinde duruluyor. Türkiye’de geleneksel TV’ye kişi başına ortalama 214 dakika harcanırken, dijital platform olarak TV’ye en yakın erişime sahip olan istatistik ise YouTube’da kişi başına ortalama 42 dakika geçiriliyor. Tablolarda ayrıntılı olarak verilere yer verilirken buradan çıkarılacak sonuç;

Geleneksel TV ile dijital platformlar arasında kişi başına geçirilen süre ölçütünde ciddi anlamda bir fark görülüyor. Fakat erişim verileri kıyaslanacak olursa, Youtube ile TV arasındaki fark giderek kapanıyor. YouTube 46.8 milyon erişim iken TV’nin 59 milyon olarak ölçümleniyor.